اخبار بین المللی
شماره: 273
1390/09/20 - 12:59
درمان اختلال روده جوانان با کمک روده مصنوعی

تولید یک داربست کلاژنی سه بعدی کوچک در آزمایشگاه می تواند نجات بخش کسانی باشد که بخش هایی از روده خود را از دست داده اند.
John March ، دانشیار مهندسی بیولوژیکی و زیست محیطی در آزمایشگاهش نوعی روده مصنوعی را برای پیوند به کودکان مبتلابه سندرم روده کوتاه (SBS) ابداع کرد.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress ؛ بیماران SBS قادر به جذب مواد غذایی مناسب نیستند و باید مواد مغذی را به طور مستقیم از رگهای خود دریافت کنند، که می تواند عفونت های کاتتری و سمیت بالقوه کشنده کبدی را به همراه داشته باشد.. اکثر کودکان مبتلا به این بیماری نیاز به پیوند روده دارند، اما این روش توسط کمبود اهدا کننده مناسب و عوارض ناشی از سرکوب سیستم ایمنی محدود شده است.

David Hackam  از دانشکده پزشکی Pittsburgh درمان SBS را با استفاده از سلول های بنیادی روده ای مورد تحقیق قرارداده است اما این روش فاقد یک ماتریکس مصنوعی مناسب برای رشد سلول میزبان بود.
از سوی دیگر ، March چنین ماتریکسی را تولید کرد ، اما او به سلول های بنیادی روده دسترسی نداشته وفاقد تخصص مورد نیاز در زیست شناسی سلول های بنیادی برای تبدیل شدن آن به یک روده عملکردی بود.
آنها امیدوارند که با همکاری با یکدیگر یک راکتور روده ای را که جذب مواد غذایی را تسهیل می کند تولید کنند. سلول های بنیادی از روده خود بیمار دریک قالب هیدروژلی کشت داده می شود و سپس به بدن انسان به عنوان یک روده مصنوعی پیوند زده می شود.
این دانشمندان کاررا با گذاشتن این لوله درموش ها آغاز خواهند کرد و پوشش آن را با یک فرمول غذایی مورد بررسی قرار خواهند داد تا ببینند آیا موش ها قادر به جذب مواد مغذی هستند؟ در صورت موفقیت آمیز بودن ، آنها بر روی خوک ، که شباهت بیشتری با انسان دارد آزمایش خواهند کرد.
"تولید اندام های مصنوعی هدف مطلق نهایی در پژوهش های پزشکی و یک رویکرد تحولی است برای کودکان مبتلا به سندرم روده کوتاه که می تواند هزاران کودک را از مزایای کاهش عوارض و مرگ و میر بهره مند سازد.

با وجودیکه مدل های اولیه در یک مقیاس بسیارکوچک ساخته شد -- در حدود 1 میلی متر طول و 200 میکرون عرض ، قابل مشاهده در زیر میکروسکوپ الکترونی -- March گفت که لوله های جدید بسیار بزرگتر خواهد بود.

پایان مطلب./

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved